Samhain patří mezi tradiční keltské svátky a byl postupně převzat ostatními národy. Tuto noc starý Bůh umírá a navrací se do Země zemřelých, aby tam čekal na své znovuzrození v čase vánočním. Bohyně zahájí truchlení za svého syna a druha a svět se zahalí do temnoty a šedi. V tuto dobu jsme pod ochranou Bohyně – Stařeny.
Tuto noc je hranice mezi světem živých a mrtvých nejtenčí, duše mrtvých putují po zemi a navštěvují příbuzné a přátele – a aby lépe našly cestu domů, nechávala se jim v okně zapálená svíčka (nebo se svítilo máslem, aby si duše, soužené v očistci, mohly natřít své rány). Keltové zároveň věřili, že se v tu dobu říše mrtvých otevírá a její vládce Anwinn přichází mezi živé v doprovodu svých duší a démonů, aby se živil lidskou krví. Proto se převlékali do různých kostýmů a brali si na tváře masky, aby je nepoznal. Domy a chlévy ochraňovali narýpanými drny – duchové museli spočítat všechna stébla, než vešli dovnitř. Ze stejných důvodů se okolo zapichovali pruty, trní, košťata a vidle.
Je to také konec žní, konec keltského roku a začátek roku nového – a když se nad tím zamyslíme, je logičtější slavit konec roku v době po sklizni, tedy době hojnosti, než na začátku ledna, kdy je všechno pod sněhem a zásoby se tenčí.
Rituály, prováděné v této době, se všechny vážou k zesnulým, ke konci starého a začátku nového – je to také vhodný čas i pro nejrůznější věštby a magii, propojení s hlasem předků, čas rozjímání o sobě samém a postavení se svým démonům a strachům. Je to čas zavržení starých ideálů a vlivů, pouštění všeho, co již neslouží (byť by nám to dávalo pocit bezpečí a zázemí), dokončování a vytváření prostoru pro nové začátky a projekty. Zároveň také čas navštěvování stárnoucích členů rodiny. A i když máte děti, můžete si najít čas na malý rituál – zkuste příště při pouštění draků poslat nahoru do nebe vzkaz svým zemřelým nebo jim po vodě pustit dlouhého „hada“, kterého jste spletli spolu s dětmi ze spadaného listí.
Co se týče jídla, podávají se hojně pokrmy z jablek a dalších darů sklizně (tři nejkrásnější jablka ze sklizně se tradičně obětovala Bohyni), pije se víno, medovina, kořeněné pivo i bylinné čaje, podávají se ale také jídla, která byla oblíbenými pokrmy zemřelých, které zveme na hostinu. V Mexiku bývají oblíbené cukrovinky ve tvaru lebek, hostiny se odehrávají přímo na hřbitovech a jsou velmi bujaré – i to je způsob uctění mrtvých.
Podobné, jako v Mexiku, to kdysi bývalo i u nás (a v dalších slovanských zemích) – Slované totiž oslavovali mrtvé tím, že pořádali na rozcestích a křižovatkách zvláštní hry pro odpočinutí duší – oblečeni ve škraboškách tančili, zpívali, tropili nemístné žerty a volali na prázdné stíny (tento obyčej je doložený ještě za knížete Břetislava, který jim záhy učinil přítrž a zavedl křesťanství po celé zemi – v některých slovanských zemích se však udržely doposud). Jiný pramen hovoří o scházení se v sobotu před svatodušními svátky na hřbitově, kde ženy a muži pláčí na hrobech s převelikým nářkem – jakmile však začne hrát muzika, začnou tančit, skákat, tleskat a zpívat nemravné písně.
Čas Dušiček sloužil později v českých zemích i jako čas dobročinnosti – neboť se věřilo, že milodary a dobré skutky slouží jako obětní dar za zemřelé. Chudáci, žebráci a pocestní dostávali u brány kostela dušičkové pečivo, rektoři dostávali za každého žáka jeden bílý denár, tzv. dušičkáles. Dětem se dávali tzv. „dušičky“, pocukrované pečivo, když odříkaly správně modlitbu za mrtvé.
Zastavte se v tento čas i vy – podarujte někoho jen tak, sejděte se s rodinou, zavzpomínejte na své předky u dobrého jídla, zapalte si svíčku, ukončete, co musíte… Kdy jindy než teď, když se dny krátí, za okny je brzy tma a útulný domov volá… Nebo si uvařte něco z našich samhainových receptů 😊
AUTORKA : Lucie Němcová
Lucii najdete na : https://cesta-knezky.webnode.cz
nebo na : https://www.facebook.com/Cesta-kněžky-102229884752575/
Zdroje:
Lilia Khousnoutdinova, Kateřina Kramolišová et al., Novodobé ženské rituály, Toplil s.r.o., 2014
Valburga Vavřinová, Abeceda Dušiček a Halloweenu, Krásná paní, 2011
Joanne Asalová, Keltská lidová kuchyně, Volvox Globator, 1998
Jan Máchal, Bájesloví slovanské, Votobia, 1995